Tijd voor jezelf – creëer me-time

foto: Air Images

Maak jij genoeg tijd voor jezelf? Gewoon even tijd om iets te doen wat jij leuk vindt? Of tijd om eens ouderwets te lummelen en te niksen? Af en toe tijd voor jezelf maken, is niet egoïstisch. Het is goed voor jou en je omgeving.

Zorg eerst voor jezelf en dan voor anderen

Wanneer je goed voor jezelf zorgt, kun je ook beter voor anderen zorgen. In het vliegtuig zeggen ze ook niet voor niets dat je eerst je eigen zuurstofmasker op moet zetten, voordat je dat bij je kinderen doet. Wanneer je zelf regelmatig iets doet waar jij blij van wordt, dan voel je je lekkerder en dat straal je uit. De mensen in je omgeving, je gezin, collega’s of vrienden profiteren er dus van mee dat je tijd voor jezelf neemt.

Me-time

Hoe creëer je tijd voor jezelf in je vaak drukke leven? Zet gewoon een kruis in je agenda. Zeg tegen je gezin of je partner dat je op dat moment even niet voor hen beschikbaar bent en trek je terug. Ga iets doen wat jij nodig hebt. Bedenk voor jezelf wat dat voor jou is. Hier een aantal suggesties, dingen waar ik blij van word:

  • Rustig een boek lezen
  • Een lekkere wandeling maken in de natuur
  • Dagje sauna
  • Een fijne massage ondergaan
  • Uit eten met een vriendin

Nou ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren met de dingen die ik fijn vind. Waar krijg jij energie van? Doe tijdens jouw me-time datgene waar jij energie van krijgt en waardoor jij even heerlijk kunt ontspannen.

Kruis in je agenda

Blok dus regelmatig wat tijd in je agenda om te doen wat voor jou nodig is om in balans te blijven. Zet een kruis in je agenda en houd je er ook aan.  Wanneer je dat regelmatig doet, weet je omgeving ook wat het inhoudt en hoef je het niet telkens uit te leggen.

Zet je telefoon uit.

Om echt even te kunnen genieten van de tijd voor jezelf, zet dan je telefoon uit. Zo word je niet gestoord tijdens jouw momentje voor jezelf. Je kunt echt wel even gemist worden en hoeft ook echt niet iedere minuut direct te reageren op berichtjes vanuit social media.  Je bent gewoon even lekker ouderwets onbereikbaar. 

Wat houdt jou nog tegen om me-time in te plannen?

Ben je te druk om me-time in te plannen? Dan heb je het juist heel erg hard nodig. Me-time zorgt voor balans in je leven. Door altijd maar door te gaan, raak je gestresst en gaat de rek eruit. Door tijd voor jezelf te nemen, zorg je ervoor dat je weer opgeladen wordt en kun je je drukke leven beter aan. Ook zul je merken dat je na wat tijd voor jezelf, creatiever en productiever bent. Het is dus ook gewoon zeer effectief om even tijd voor jezelf in te plannen.

is lichaamgericht therapeut. Ze helpt al meer dan 10 jaar mensen met Stress en Burn-out klachten in haar eigen praktijk.

Ontwikkel jezelf

Ga zelf aan de slag met één van de meditaties, cursussen of zelftests.

CURSUSSEN

Zelfkennis en inzicht zorgen voor meer bewustzijn.  De cursussen van Innerlijke Focus helpen je daar bij, in je eigen tempo.

Bekijk de verschillende online cursussen voor persoonlijke groei en leiderschap.  
Zorg voor jezelf en voel je goed.

MEDITATIES

Maak gebruik van één van de gratis meditaties, mindfulness oefeningen of yoga nidra sessies.

Het helpt je ontspannen en je meer bewust te worden van wat er in je lichaam en geest op dat moment om aandacht vraagt. 

TESTS

Vul één van de gratis tests in op Innerlijke Focus.  Je kunt verschillende gratis tests maken, onder andere een HSP-test en een Dankbaarheidstest.

Ook kun je kijken hoe je scoort op stress en burn-out. Zo krijg je meer inzicht in jezelf. 

Voel je goed

Wil je meer veerkracht en balans in je leven ervaren? Ik help je graag.

Als lichaamsgericht psychosociaal therapeut help ik jou wanneer je in je leven vastloopt. Op een open, compassievolle wijze laat ik je zien en ervaren wat jouw patronen zijn. Ik help je om deze te transformeren of mee om te leren gaan. Je levensenergie gaat weer stromen en je komt in contact met je wezenlijke kern. Jouw kracht en levensvreugde worden (weer) voelbaar en je authenticiteit zichtbaar.

Nieuwsgierig geworden?

WordPress PopUp Plugin